Jump to content


This is a read only archive of the old forums
The new CBn forums are located at https://quarterdeck.commanderbond.net/

 
Photo

Ian Fleming heeft Prins Bernard 'gescreend' tijdens de Tweede Wereldoorlog


1 reply to this topic

#1 Friedrich Baxter

Friedrich Baxter

    Sub-Lieutenant

  • Crew
  • Pip
  • 426 posts

Posted 04 February 2002 - 03:46 PM

Ik keek afgelopen week de speciale aflevering van Zembla op Ned. 3 die helemaal in het teken stond van het huwelijk tussen Prins Willem Alexander en Prinses Maxima. Daarin werd iets heel interessants gezegd. Het blijkt namelijk dat de Britse regering heel huiverig stond tegenover Prins Bernard, toen hij met z'n gezin onderdook in Engeland (waarvandaan Prinses Juliana rechtsreeks met de kinderen naar Canada ging) tijdens de WO II. De Britse regering heeft toendertijd MI-6 (en MI-5) ingezet om te onderzoeken of Bernard nog steeds banden had met de Duitsers. Nu blijkt dat de heer Ian Fleming in zeer eigen persoon een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan dit onderzoek. Gelukkig pakte alles positief uit, maar de huiveringen onder het Britse volk bleven nog wel en beetje bestaan.

Toen ik dat hoorde op Zembla dacht ik: "Goh!!!". Misschien is dit voorval wel een kleine inspiratiebron geweest voor z'n toekomstige James Bond-007 reeks?! Ik denk dat ik de half autobiografische film van Ian Fleming; Spymaker, nog maar een keer moet kijken!

#2 James Bond

James Bond

    Midshipman

  • Crew
  • 77 posts

Posted 05 March 2002 - 09:14 PM

klinkt zeker interessant, jammer dat ik dat huwelijk niet gevolgd heb dan.........haha